НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ДАЙДЖЕСТ
"ОСВІТА НА ЗДОРОВ'Я".
ВИПУСК № 02 (2025)


Упорядник: Ірина МІНАКОВА
Комунальний заклад "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради
Кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

ДоСЕН в термін 2020-2022 рр. вимірювало 15 навичок, згрупованих у п'ять вимірів. Це: навички виконання завдань: наполегливість, відповідальність, самоконтроль, мотивація досягати; навички регуляції емоцій: стресостійкість, контроль над емоціями, оптимізм; навички взаємодії з іншими: впевненість у собі, товариськість, енергійність; навички широти кругозору: допитливість, креативність, толерантність; навички залученості: співпереживання, довіра.
"Результати ДоСЕН свідчать, що соціально-емоційні навички є сильними прогностичними чинниками майбутнього дітей. Від них залежить бажання учнів мати громадянську позицію, робити свій внесок у суспільство. Тож завдання вчителів - розвивати соціально-емоційну й академічну складові не за рахунок одна одної, а на взаємне доповнення і підсилення», — наголосив Андреас Шляйхер на презентації національного звіту ДоСЕН".
read more
https://osvitoria.media/experience/klyuchovyj-chynnyk-uspihu-yak-sotsialno-emotsijni-navychky-vplyvayut-na-akademichni-dosyagnennya/

Що таке соціально-емоційне навчання і чому воно нам потрібно
Як виростити дитину і з легкістю відпустити її у наш такий величезний та складний світ? Чому до сих пір більшість людей думають, що успіх і щасливе життя людини залежить від рівня знань базових шкільних предметів, і далі - виключно від професіоналізму?
Soft skills - соціально-психологічні (м’які) навички, які знадобляться кожному і кожній в більшості життєвих ситуацій: уміння комунікувати, співпереживати собі й іншим, працювати в команді, креативно й критично мислити, вести за собою і виважено йти за лідерами тощо. Без них ваша дитина, дорослішаючи, ризикує спотикатися на різних етапах життя - особистого і професійного.
Чи можна навчити цим реальним навичкам? Так!
З ініціативи EdCamp Ukraine та за підтримки особисто міністерки освіти і науки (Наказ МОН No 1431 від 18.11.2019 р.) в Україні розпочалася загальнонаціональна дослідницька програма, мета якої - апробувати програму соціально-емоційного й етичного навчання (СЕЕН) та поєднати її з кращим українським досвідом навчання м'яких навичок.
Соціально-емоційне навчання (СЕН) є ключовим компонентом сучасної освіти, який має на меті розвиток емоційного інтелекту учнів, соціальний навичок та навичок управління емоціями у дітей та молоді. У цій статті розглядається п’ять унікальних аспектів, які підкреслюють важливість СЕН та шляхи його впровадження в навчальний процес:
  1. Емоційний інтелект та успіх у житті.
  2. Вплив на фізичне здоров’я учнів.
  3. Інтерактивне обладнання та цифрові.
  4. технології навчанняБоротьба з булінгом в школах.
  5. Вплив на академічні досягнення.
Автор статті - Ірина ПАСЬКО. Звертає увагу, в Україні частіше використовують абревіатуру СЕЕН – соціально-емоційне й етичне навчання. Взаємодія з іншими, про яку йдеться в дослідженні, передбачає етичні аспекти... Виокремлено три широкі категорії методів СЕЕН:
підходи на рівні школи – для розвитку позитивного “шкільного духу”, тобто здорової шкільної атмосфери, які також спрямовані на більше залучення до навчання;
універсальні програми, які зазвичай реалізують у навчальний час з усім класом одразу;
спеціалізовані програми, які використовують елементи СЕЕН й орієнтовані на учнів та учениць з особливими соціальними чи емоційними потребами.
Наскільки такий підхід ефективний?
read more
Дослідження вимірює рівень сформованості 17 соціально-емоційних навичок учнівства, які утворюють п’ять ключових вимірів і один додатковий:
1. Широта кругозору (відкритість до досвіду)
2. Виконання завдань (сумлінність)
3. Взаємодія з іншими (орієнтованість на зовнішній світ)
4. Регуляція емоцій (емоційна стабільність)
5. Залученість (здатність до співробітництва)
6. Додатковий вимір
read more