НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ДАЙДЖЕСТ
"ОСВІТА НА ЗДОРОВ'Я".
ВИПУСК № 02 (2025)


Упорядник: Ірина МІНАКОВА
Комунальний заклад "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради
Кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя

ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕМОЦІЙНИХ НАВИЧОК У ДІТЕЙ ТА ПІДЛІТКІВ

Міжнародна організація Bright Horizons (Яскраві горизонти) пропонує програми догляду за дітьми, за літніми людьми та допомогу в освіті та карєрі - інструменти, якими користуються понад 1000 найкращіх роботодавців у світі і які підтримують багато найкращії світових брендів.
Результати численних досліджень показують, що соціально-емоційне навчання дітей є таким же критичним, як і їхній фізичний або когнітивний розвиток. Соціально-емоційні навички впливають на кожен аспект життя, включаючи особисті стосунки, академічне зростання, навчання та самооцінку.
Ось 8 способів, якими можна заохочувати соціально-емоційний розвиток дитини:
  1. Будьте теплим, турботливим опікуном.
  2. Виховувати у дітей емоційну грамотність.
  3. Будьте зразком для наслідування.
  4. Сформуйте соціальну впевненість вашого дошкільника.
  5. Користуйтеся книгами.
  6. Пріоритезуйте взаємодії 1:1.
  7. Підвищуйте самостійність.
  8. Практикуйте уважність.
Управління з питань раннього дитинства Коннектикуту (Штат Америки) є державним агентством, яке контролює мережу програм і послуг, які допомагають маленьким дітям і сім'ям процвітати. І ключовою частиною цієї роботи є підтримка постачальників послуг, вчителів та інших спеціалістів, які присвятили свою кар’єру догляду та навчанню дітей.
Пропонується 8 стратегій для початку:
  1. Будуйте позитивні стосунки з дітьми.
  2. Створіть послідовні процедури.
  3. Використовуйте наочні розклади.
  4. Допомагати дітям з переходами.
  5. Установіть позитивні очікування поведінки.
  6. Навчайте соціальним та емоційним навичкам.
  7. Позитивні стосунки з однолітками.
  8. Будуйте позитивні стосунки з сім’ями.

Програма HealthierTogether.ca (Здоровіші разом) розроблена службою охорони здоров’я Альберти (провінція Канади).

Програма заснована на тому, що діти розвивають соціальні емоційні навички з самого раннього віку. Вони навчаються через формальне навчання (наприклад, уроки в школі чи в садку) і через неформальний, повсякденний досвід життя вдома та в громаді.

Пропонується 10 практичних способів покращити соціальні емоційні навички вашої дитини.

1. Збільшуйте свій соціально-емоційний словниковий запас.
2. Зосередьтеся на своїх сильних сторонах.
3. Дайте їм обов'язки.
4. Грайте!
5. Допомагайте їм працювати над досягненням цілей.
6. Посадіть їх на водійське сидіння.
7. Навчіть їх справлятися зі стресом.
8. Керівництво вирішенням проблем.
9. Переформулюйте помилки.
10. Запитайте про СЕЕН у школі.
Ages & Stages Questionnaires® (ASQ) (СЩА) - розробили системау моніторингу соціально-емоційної поведінки дітей. Система збезпечує надійний, точний скрінінг розвитку та соціальноемоційного стану дітей від народження. В результаті дослідження, визначені 7 ключових соціально-емоційних сфер, які знадобляться дітям для навчання в школі та до кінця їхнього життя:
  1. Саморегуляція.
  2. Поступливість.
  3. Адаптивне.
  4. Функціонування.
  5. Автономія.
  6. Вплив.
  7. Соціальна комунікація та взаємодія з людьми.
read more
Спільно з Міністерством праці та соціальної політики ЮНІСЕФ та Уряду Великої Британії підтримується програма запровадження розвитку соціальних та емоційних навичок у дошкільному закладі. Перші дитячі садки, які започаткували цю програму в країні, показали, що через гру, вправи та розповідання історій діти дошкільного віку можуть краще виражати свої почуття, вони краще ладнають, виявляють співчуття до інших у групі, більше піклуються про навколишнє середовище та почуваються щасливішими. Програма, яка спочатку пілотувалась у вибраних дитячих садках, за підтримки вчителів із підтримки однолітків зараз поширюється по всій країні.
Raisingchildren.net.au (Австралійський сайт для батьків) пропонує статті та додатки для батьків, створені австралійськими експертами. Вашій увазі такі питання:
  • Соціальні зміни в підлітковому віці.
  • Емоційні зміни в підлітковому віці.
  • Зміни стосунків у підлітковому віці.
  • Підтримка соціального та емоційного розвитку в підлітковому віці.