НАУКОВО-МЕТОДИЧНИЙ ДАЙДЖЕСТ
"ОСВІТА НА ЗДОРОВ'Я"
ВИПУСК № 06 (2025)

Упорядники:

Світлана Авдєєва

Ірина Мінакова



Комунальний заклад "Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти" Запорізької обласної ради
Кафедра реабілітаційної педагогіки та здорового способу життя

ОСОБЛИВА ДИТИНА

(порушення слуху та зору)

Формування соціального досвіду у дошкільників з порушеннями зору в процесі соціалізації в закладі дошкільної освіти (Легкий О., Кондратенко С.).


Автори статті стверджують, що дошкільний заклад як соціокультурне середовище створює оптимальні умови для входження дитини в суспільство, включення дитини в соціальні норми й перебування самореалізації в соціальному просторі однолітків та дорослих. У статті висвітлюються напрями роботи з розвитку навичок, підвищення соціально-психологічної компетентності дітей. Від того, як успішно буде проходити становлення особистості дитини в групі, залежати її можливості інтеграції в суспільство в майбутньому. Також проаналізовано ті фактори, які в умовах зорової депривації впливають на процес володіння соціальною досвідом дітей дошкільного віку.

Про важливість соціалізації учнів із сенсорними порушеннями в початковій школі (авт. Т. Кернякевич, 2025 р.)

У статті важливо важливість соціалізації та інтеграції дітей із сенсорними порушеннями в закладах загальної середньої освіти. На вивчених основах наукової літератури, нормативних документах та результатах вітчизняних було сформовано виявлення про актуальний стан та перспективи розвитку системи підтримки дітей даної категорії. Автор аналізує методи, які сприяють ефективній інклюзії та навчальним досягненням дітей з особливими потребами. Акцентується увага на специфічних порушеннях слуху та порушеннях зору, важливості характеру використання методів саме для дітей такої категорії. Зосереджується увага на деяких рекомендаціях науковців сучасності щодо успішної соціалізації саме в початковій школі. Розглядаються різні стратегії, які дозволяють цим дітям розвивати соціальні навички та взвувати діяти з однолітками.


Posted by avdeeva

Тактильні посібники як засіб корекції сенсорного розвитку молодших школярів з порушенням зору (автори: Зірочкіна Т., Нічуговська Л., Хобенко Н. 2023)

У статті розкриваються особливості використання тактильних посібників як ідеальної корекції сенсорного розвитку молодших школярів з порушеннями зору. Доведено, що сенсорний розвиток дітей з порушеннями його зору зумовлює пошук та розробку ефективних засобів і методів корекції. Одним із засобів корекції сенсорного розвитку та провідником у навколишньому світі для дітей з порушеннями зору є тактильний посібник.

Психолого-педагогічна діагностика школярів із порушеннями зору (автори: Желтова О., Журбей Н., 2022)

Автори статті розкривають психологічні та педагогічні проблеми учнів з порушенням зору. Діагностика таких учнів у психолого-педагогічному аспекті в рамках підтримки дітей із порушенням зору вимагає: 1) спільного аналізу з вчителями зору шкільного середовища з точкою можливостей, які можна надати для навчання та розвитку учня, та вимог, які він ставить до розумових можливостей та розвитку учня; 2) вивчення психолого-педагогічних критеріїв розвитку пізнавальних процесів учнів (мислення, уваги, мовлення, пам'яті) тощо; 3) розробка та реалізація певних заходів, форм і методів роботи, які розглядаються як умови успішного навчання та розвитку учнів; 4) зведення цих умов до системи постійної роботи, що дає максимальний результат.

Психолого-педагогічна підтримка дітей з порушеннями зору в сучасних умовах (автори: Легкий О.М., Кондратенко С.В., 2024 р.)

Підтримка та адаптація дітей з порушеннями зору. Соціалізація дітей з порушенням зору розвивається за трьома основними напрямками: підвищення соціально-психологічної компетентності дітей, яка здатність дітей з порушенням зору ефективно взаємодіяти з навколишніми людьми в системі міжособистісних відносин; розширення побутового й соціального досвіду дітей з порушенням зору, для цього необхідно пов'язувати будь-які теоретичні знання з практичною, навколишньою дійсністю; формування у дітей з порушеним зором сприйняття своєї соціальної ролі й ставлення до навколишніх, успішної соціально-психологічної адаптації.

Posted by avdeeva